jueves, 22 de septiembre de 2011

Marià Vayreda: Carlí per "un intens amor a les coses de casa"

“Amb semblants disposicions, se comprèn que les doctrines proclamades per l´Aparisi i sa escola venien a omplir un buit de mon esperit, i la carta, programa de D. Carlos a son germà, seguida del decret de restauració dels Furs havia d´aparèixer a mos ulls com lo verb de la nova idea. Era la doctrina regionalista que em... seduïa. Encara que no la comprenia pas bé, portat per un intens amor a les coses de casa, presentia la reconstitució de la nostra antiga nacionalitat i la resurrecció d´una federació espanyola com a única reparació de punyents injustícies i desastrosos errors polítics. Així concebia jo el carlisme, i així vaig acceptar-lo”.

Marià Vayreda, Records de la Darrera Carlinada, 1898.

2 comentarios:

  1. Marian Vayreda (Olot, La Garrotxa, Gerona 1853 - 1903). Escritor y pintor.

    Su obra narrativa está muy ligada a su trayectoria personal. Con la experiencia como miembro del Estado Mayor del ejército carlista, escribe Records de la darrera carlinada (1898). Más tarde publica la novela Sang nova (1900) y la que ha sido considerada como su obra maestra, La punyalada (1904), considerada una de las grandes novelas del realismo catalán. También escribe un gran número de artículos y de relatos cortos, en buena medida relacionados con su tierra natal de La Garrotxa, en el Pirineo, y con la vida de los propietarios rurales y la catalanidad como principales temas.

    A pesar de que pinta algunos paisajes, su obra pictórica muestra más interés por la figura humana, con cuadros de temática costumista, histórica y religiosa. Tanto él como su hermano Joaquim Vayreda, han sido considerados por la crítica como impulsores de la escuela pictórica de Olot.

    ResponderEliminar
  2. Oh Verge Immaculada,
    per vostra Concepció,
    d´Espanya Reina amada
    salveu vostra nació.

    Quant sa Reina era Maria
    nostre regne era´l més gran,
    sa bandera´lmón cobria
    des d´Amèrica a Lepant.
    Si a regnar torna Maria
    ses grandeses tornàran.

    Patrimoni ets de Maria,
    ¡oh d´Espanya hermós país!
    Més avui l´error hi nia
    que´t farà poble infeliç.
    Oh txafauli´l cap, Maria,
    que és la serp del paradís.

    (Mossén Cinto Verdaguer)

    ResponderEliminar